Jak zdokonalit svou fotografii

“Dobré světlo,” zdraví se fotografové. Není to náhoda. Pro fotografa je světlo nejdůležitějším nástrojem. Fotografie je “malba světlem”. Mnoho fotografů umí pracovat se svým fotoaparátem, fotí obstojné fotky. Mají vyspělé fotoaparáty od renomovaných značek. K dokonalosti jim však něco chybí. Sami často neví co.

Kolem mě je mnoho fotografů. Také se pořádá mnoho fotokurzů a workshopů. Jenže já v tom vidím rozpor. Mnoho fotografů a tak málo dobrých fotografií. (Nedávno jsem hodnotil mezinárodní soutěž, přišlo několik set fotografií. Těch výborných bylo několik málo desítek, možná jednotek.) Kde je ta chyba? Zapomíná se na naprosté základy.

“Dobré světlo,” zdraví se fotografové. Není to náhoda.

Jsou to nejčastěji tři věci: upravený objekt, dokonalá kompozice a perfektní světlo. V dnešní době, kdy je profesionální technika více než dostupná, je snadné podlehnout iluzi, že technika vyřeší vše. Navíc, když to nezvládne foťák, tak se to upraví ve Photoshopu (nebo jiném editoru). Ne, nesouhlasím s tím.

Často se na kurzech setkávám s následujícími poznámkami. Pokud mluvím o tom, že kompozice fotografie není dobrá, slýchám odpověď: “To pak oříznu. Já si tam nechávám víc místa schválně.” Případně opačně: “Celé se to tam nevešlo, tak já to pak oříznu jinak až v počítači.” Nerozumím tomu, proč si už v úvodu ničit fotografii, která by mohla být i ihned publikovatelná, bez úprav, kdyby fotograf nelpěl na tom, že si s kompozicí pohraje až počítači.

Podobné je to s rušivými objekty ve fotografii: “To vyretušuju.” Tak častá odpověď. Přitom by stačilo modelce ten vlas uhladit už před focením, narovnat šaty, odhrnout větvičku, udělat půl kroku stranou… a člověk by pak nemusel trávit čas u počítače.

Nedílnou součástí je i světlo. Tak málo fotografů využívá krásy přirozeného světla a malby stínů. “To světlo vytáhnu v PS. Upravím křivky. Ty odlesky a přepaly vyretušuju.” Je to škoda. Opravdu. Věřte mi. Navíc málokdo je opravdu profesionální grafik, aby to zvládl natolik precizně, že by to nebylo poznat.

Možná mám extrémní nároky, ale také vím, že toto se lze naučit. Jak to vím? Naučil jsem se to. Jsem totiž ze staré – kinofilnové, chcete-li analogové – školy. Nemohl jsem si fotku zkontrolovat na displeji. Nemohl jsem ji nafotit 100x. (Stálo by mě to 1000 Kčs a to byl pro některé skoro celý měsíční plat.) A nemohl jsem tu fotku pak hodit do počítače, upravit a chyby vyretušovat. Protože, představte si to, počítače nebyly. Tedy byly, ale zabíraly celé místnosti výzkumných center, případně stály tolik, co by člověk nevydělal za celý život.
Fotografie by měla být výborná hned po nafocení, nikoliv až po úpravách v počítači.

Jedinou možností, jak bojovat s těmito nešvary, je naučit co nejvíce fotografů triky, jak mít upravený objekt, dokonalou kompozici a perfektní světlo. Opravdu si myslím, že by fotografie měla být výborná hned po nafocení. Nikoliv až po úpravách v počítači. Proto vytvářím systém kurzů pro fotografy od začátečníků až po profesionály.

Sám dodržuji několik pravidel pro fotografování, tak abych fotografie nemusel zbytečně upravovat. Aby byly výborné už na displeji fotoaparátu. Takže to můžu předat dál a naučit to každého, kdo by měl zájem. Na většině kurzů pak budeme mluvit o těchto základech a pravidlech. Zaměříme se na to, jak dosáhnout upraveného objektu, dokonalé kompozice a perfektního světla PŘI fotografování a nikoliv až v počítači.

Na všechny, kteří touží mít krásné fotografie, se těším na svých kurzech.

Dobré světlo! Angelo